Geloofsverdieping · July 11, 2025

Pastoraal Woord: Het Verhaal gaat door

De zomer is voor veel mensen een welkome periode van rust. Er is tijd voor vakantie, er zijn eens een tijdje geen files en de gewone routine staat even stil of op een laag pitje. Voor anderen kan de zomer een periode van een zekere eenzaamheid zijn; minder bezoekjes van kinderen, minder activiteiten en meer alleen zijn. Hoe dan ook is de zomer een onderbreking van de “gewone tijd”.

Maar in ons kerkelijk leven is er geen “zomer als onderbreking van de gewone tijd”. Ook al staan veel activiteiten in de parochie tijdelijk stil en is er een zomerrooster voor de vieringen, het verhaal van het evangelie gaat door. Zonder onderbreking. Kerstmis, Pasen en Pinksteren zijn de drie grootste hoogfeesten voor de kerk. Wij vieren die cirkel elk jaar weer in de liturgie. Met daar omheen de “sterke tijden” van Advent, Kersttijd, Veertigdagentijd en Paastijd. En tussendoor de gewone tijd door het jaar, waarin wij blijven horen over de weg van Jezus in het evangelie, over de catechese van de apostelen, en over de weg van de voorvaderen in het Eerste, het Oude Testament. Elke zondag en weekdag, zonder ophouden. Ja, het Verhaal van God met de mensen gaat door!

Deze laatste woorden staan gegraveerd in de voet mijn kelk. lk heb deze bij mijn wijding in 1998 gekregen van een oude priester die de kelk vanwege zijn leeftijd niet meer kon gebruiken. Hij vertrouwde deze nu aan mij toe, heel bewust met dát motto: “Het Verhaal gaat door”! lk was diep onder de indruk en heel dankbaar, en dat ben ik nog altijd. Wij zijn toen naar Kevelaer gegaan waar de kelk begin jaren ’50 werd gemaakt en wij hebben die woorden in de voet laten graveren. U begrijpt dat ik bij de viering van de Eucharistie het liefst mijn eigen kelk gebruik, zeker nu die oude priester een paar jaar geleden is overleden. Het zijn woorden die mij persoonlijk nog altijd raken en inspireren om dienstbaar te blijven aan de kerk, aan het bisdom Rotterdam en aan de parochies waarvoor de bisschop mij vraagt om mij een tijdje in te zetten.

Het Verhaal van het evangelie gaat door, de vreugde van het evangelie gaat door, zomer, herfst, winter of lente. Onophoudelijk, want God spreekt onophoudelijk tot ons. In de woorden van de heilige Schrift. In de viering van de sacramenten. In de belofte van Jezus: “Weet wel, lk ben met je, álle dagen, zelfs tot de voleinding der tijden”.

En wij mogen antwoorden, vierend, lerend en dienend. Voor de zomerperiode geef ik u graag een klein gebed mee. Het komt uit psalm 92:

Hoe heerlijk is het de Heer te prijzen, uw Naam, Allerhoogste, te loven, uw goedheid te melden iedere ochtend, en heel de nacht door uw trouw.

“Het Verhaal gaat door”. lk wens u graag een mooie zomer toe, die u goed doet.

Vicaris Lex van Deelen, administrator

← Terug naar nieuws