Onze kerken zijn dagelijks open voor gebed en bezinning
RK Parochie Maria Sterre der Zee

Uitvaart

“Wie in hem gelooft, mag voor altijd bij God thuis zijn.”

Naar Johannes 3:15

Het verlies van iemand die je liefhebt doet pijn. Bij een uitvaart in de kerk nemen we samen afscheid en geven we onze overledene met liefde terug aan God. Dat verzacht het verdriet niet, maar als geloofsgemeenschap willen we elkaar troosten en nabij zijn.

Als gelovigen vertrouwen we erop dat God ons leven lang met ons meegaat en dat zijn nabijheid niet ophoudt bij de dood. Dat vertrouwen putten we uit het verhaal van Jezus: hij stierf, maar God liet hem niet in de dood achter en wekte hem tot nieuw leven. Daarom durven we te geloven dat ook wij, na dit leven, bij God thuis mogen komen.

Iedereen is welkom om bij ons afscheid te nemen, ook als je weinig met de kerk hebt of niet precies weet wat geloven voor jou betekent. We helpen je graag een waardig en persoonlijk afscheid vorm te geven.

Hoe gaat dat in onze parochie?

Voor de hele parochie is er een uitvaartlijn, zodat u altijd iemand kunt bereiken. Om een uitvaart aan te melden, belt u 070 – 820 92 89.

De uitvaartlijn is dagelijks bereikbaar van 09:00-17:00 uur en in het weekend van 13:00-17:00 uur. In overleg met de uitvaartondernemer noteren wij de gegevens. U ontvangt zo snel mogelijk een bevestiging van de kerklocatie, de tijd en de voorganger.

De verdere praktische organisatie verloopt via het lokale secretariaat van de kerk waar de uitvaart plaatsvindt. Hoe de viering eruit komt te zien, bespreekt u rustig met de voorganger. Samen kijkt u naar passende lezingen, muziek en woorden die recht doen aan het leven van uw dierbare.

De viering

In een uitvaartdienst komt veel samen wat troost en hoop wil bieden: muziek en zang, een tekst uit de Bijbel, een moment van stilte en een zegen. Het zijn manieren om afscheid te nemen én om uit te spreken dat we de overledene niet voorgoed kwijt zijn, maar mogen toevertrouwen aan God.

Bij een uitvaart klinken vaak deze woorden van de apostel Paulus, die mooi verwoorden hoe verbonden we blijven, in leven en in dood:

“Niemand van ons leeft voor zichzelf alleen, en niemand sterft voor zichzelf alleen. Of we nu leven of sterven, we horen God toe.”

Naar Romeinen 14:7-8