In de vorige Stella Maris hebben wij u al verteld dat wij op 1 juli de “selfies” van de vitaliteitstoets hebben gepresenteerd aan de staf van het bisdom. Wij konden toen nog niets schrijven over de inhoud van dat gesprek omdat het blad al vóór 1 juli moest worden gedrukt. Daarom nu een update.
Naast de bisschop waren aanwezig vicaris-generaal Van Deelen, regiovicaris Egging, econoom Bakker en ambtelijk secretaris mevrouw De Jong. Ook onze toekomstige pastoor Van Klaveren was er. Parochiebestuur en team hebben de staf dezelfde presentatie gegeven als in mei en juni is gedaan in onze zes geloofsgemeenschappen. Na de presentatie ontstond een geanimeerd en goed gesprek.
In het algemeen herkende de staf het beeld van de parochie dat uit de vitaliteitstoets naar voren is gekomen. Op enkele punten werd dieper ingegaan.
Zo is gesproken over het gemis aan een pastor die als ‘herder’ meer aanwezig kan zijn in geloofsgemeenschappen en contact kan hebben met de gelovigen. Vrijwel altijd moet de voorganger op zondag immers snel van de eerste naar de tweede kerk vliegen. De bisschop deed de waardevolle suggestie om te kijken of er niet wat meer tijd tussen de ‘vroege’ en ‘late’ zondagsviering kan worden aangebracht. Ook stelde de staf dat het belangrijk is om de missionaire dynamiek in de parochie te versterken.
En verder: is het opleiden van een groep cantores, die parochiebreed kan worden ingezet misschien wenselijk? Kan de catechese worden versterkt met de (al bestaande) Alpha cursus, een bredere sacramenten cursus en wellicht een stedelijke geloofscursus? Kan de diaconie worden versterkt door met regelmaat het werk van de PCI onder de aandacht te brengen, o.a door collectes voor de PCI te houden? Vergeet daarbij niet ook aandacht te vragen voor lokale diaconale werkgroepen en ontmoetingsmomenten.
Tot slot werd gesproken over de pastorale visie in relatie tot de vitaliteitstoets. Het is de kunst om ‘zo goed mogelijk verspreid te blijven’ in de stad. Binnen dat kader zullen echter pijnlijke keuzen nodig zijn. De jas van de parochie is immers enerzijds véél te ruim en anderzijds véél te krap. Maar de vitaliteitstoets wijst uit dat die keuzen nog niet direct voor de hand liggen. Gelukkig is er nog wel wat tijd, ondanks het grote financiële tekort. De staf benadrukte dat de criteria niet alleen gebouw, financiën of ‘zo goed mogelijk verspreid’ betreffen. Er moet ook nadrukkelijk rekening worden gehouden met de (zeer beperkte) omvang van het pastoraal team nu en in de toekomst.
De bisschop sloot af. De vitaliteitstoets is hiermee afgerond. Samen met de pastorale visie is dit belangrijke input voor het maken van noodzakelijke keuzen. De bisschop bedankte bestuur en team voor al het werk en met het bidden van het Wees Gegroet werd de avond afgesloten.
Namens parochiebestuur en pastoraal team,
Vicaris Van Deelen, administrator