Activiteiten · May 7, 2026

31 mei | 16.00u. | Marialof in de H. Marthakerk

Voor het derde achtereenvolgende jaar wordt in de Marthakerk een Maria lof gehouden.

Het Maria lof in mei is diepgeworteld in zowel de symboliek van de natuur als de kerkelijke geschiedenis. Hieronder staan de belangrijkste redenen voor deze traditie:

  • 1. Symboliek van de lente en nieuw leven
    Mei is de maand waarin de natuur tot volle bloei komt. In de christelijke traditie wordt Maria gezien als de “eerste bloesem” van de verlossing: zij bracht Jezus voort, die christenen beschouwen als de bron van het leven. Net zoals de lente nieuw leven brengt na de winter, symboliseert Maria de spirituele vernieuwing en hoop.
  • 2. Historische herkomst
    De traditie om specifiek de maand mei aan Maria te wijden, heeft verschillende historische mijlpalen:
    · Heidense wortels: De maand mei is vernoemd naar de Griekse godin Maia, een symbool van vruchtbaarheid en moederschap. Ook vierden de Romeinen begin mei de Floralia, feesten ter ere van de bloemengodin Flora. De Kerk heeft deze voorjaarsfeesten geleidelijk getransformeerd naar een verering van Maria.
    · Middeleeuwen: Rond de 13e eeuw ontstonden de eerste vormen van mei-devoties in Italië om Maria als “Koningin van de Mei” te eren.
    · Verspreiding door Jezuïeten: In de 18e eeuw gaven de Jezuïeten in Rome de aanzet tot de moderne vorm van de Mariamaand om onder andere “onzedelijkheid” onder studenten tegen te gaan en hun focus naar Maria te verleggen.
  • 3. Pauselijke aanmoediging
    Verschillende pausen hebben de mei devotie officieel bekrachtigd:
    · Paus Pius VII verleende in 1815 aflaten aan gelovigen die in mei extra tot Maria baden.
    · Paus Paulus VI schreef in 1965 de encycliek Mense Maio, waarin hij opriep om in mei via Maria om vrede te bidden.
  • 4. Afsluiting met Maria-Visitatie
    De maand wordt traditioneel afgesloten op 31 mei, het feest van Maria-Visitatie, waarbij haar bezoek aan haar nicht Elisabeth centraal staat.
← Terug naar nieuws