Op zaterdag 4 oktober werd in ons bisdom Wereldmissiemaand geopend met een inspiratiebijeenkomst voor vrijwilligers op het bisdombureau in Rotterdam. Hierbij een lichte bewerking van een klein deel van het verslag van deze bijeenkomst, gemaakt door Daphne van Roosendaal.
Het thema van de bijeenkomst was ‘Missionaire mensen als ambassadeurs van hoop’. Bisschop Van den Hende, missiesecretaris Frits Vermeulen en directeur Vincent Goulmy van Missio Nederland (Pauselijke Missiewerken) waren daarbij aanwezig. Maar er waren ook vier religieuzen, die als missionaris actief zijn: de zusters Jacinta en Lucia van de Zusters van Jezus, Maria en Josef, afkomstig uit Indonesië, sinds 2023 werkzaam in de parochie van de HH. Petrus en Paulus in Leiden Ook aanwezig waren twee paters Assumptionisten: Pierre Kisangana en Justin Kasereka, actief in de Franstalige parochie Tous les Saints in Den Haag. Zij leren nu zo snel mogelijk Nederlands en gaan inmiddels ook voor in vieringen in onze parochie.
Beiden komen uit het oostelijk deel van de Democratische Republiek Congo en pater Pierre vertelde over de toestand in hun vaderland: de oorlog om bezit van grondstoffen, die al meer dan 25 jaar woedt in dat deel van het land en meer dan 10 miljoen mensenlevens heeft gekost. Dagelijks zijn er gruwelijke bloedbaden door verschillende rebellengroepen, coalitietroepen en een internationale troepenmacht. Pater Pierre noemt de namen van medebroeders die door het geweld zijn omgekomen: martelaren voor het geloof. De Assumptionisten geven onderwijs aan volwassen en kinderen, om te voorkomen dat zij worden geronseld door rebellen. De paters vertellen de waarheid tegen de propaganda, hebben radiostations en een televisiestation en leiden op hun universiteit ook mensen op in communicatie. “De mensen in het oosten van het land zijn moedig, hardwerkend en hebben een groot geloof” zegt hij. De priesters steunen de mensen door bij hen te blijven. “We vervullen onze missie door onze blijvende aanwezigheid.”
Lees meer op: ‘Missionarissen om onze wereld te vernieuwen en te bouwen aan het rijk van God’
Aan het einde van de bijeenkomst zegt de bisschop: “Missionaris van hoop zijn is de roeping van elke christen. Als boodschappers van Christus de hoop brengen betekent dat je je naaste tegemoet treedt met liefde en aandacht, en dat je stappen zet om onze wereld te vernieuwen en te bouwen aan het rijk van God door de liefde van Christus bekend te maken in woord en daad.”
Michiel Timmerman
Vrijwilliger Missie, Ontwikkeling en Vrede
Omslagfoto: © Bisdom Rotterdam

