Geloofsverdieping · October 15, 2025

Pastoraal Woord | God met ons

Met het vallen van de blaadjes naderen we het einde van het kerkelijk jaar, een bijzonder jaar: 2025 is immers een Heilig Jaar met als thema ‘Pelgrims van hoop’. Het najaar, een tijd die tot nadenken stemt, misschien gevoelens van somberheid, van weemoed en nostalgie oproept. Weer een jaar voorbij. Een jaar waarin veel gebeurd is.

Op het wereldtoneel blijven oorlog en geweld de actualiteit beheersen naast de ogenschijnlijke onbestuurbaarheid van ons land. Als kerk mochten we een nieuwe paus verwelkomen die door de keuze van de naam Leo XIV en zijn eerste optreden verwachtingen wekt. Ook persoonlijk zullen u en ik een en ander meegemaakt hebben: vreugdevolle momenten en momenten van zorg en verdriet.
Als parochie hebben we in het voorjaar de balans opgemaakt: hoe staan we ervoor? We hebben met elkaar de uitkomsten van de vitaliteitstoets gedeeld en besproken. Hieruit komt een genuanceerd beeld over de levendigheid van de verschillende geloofsgemeenschappen en de parochie als geheel naar voren. We zien positieve punten maar ook punten van zorg voor de toekomst. Zeker ook na het onverwachte vertrek van de broeders van St. Jan uit Den Haag, die regelmatig assisteerden in onze kerken.

Als pelgrims van hoop mogen we echter met vertrouwen naar de toekomst kijken: God laat ons, zijn kerk, zijn volk onderweg hier op aarde, niet los. We mogen ons verheugen in een nieuwe pastoor per begin van dit kwartaal, de assistentie van paters Assumptionisten en de onvermoeibare inzet van het pastorale team en alle vrijwilligers. We mochten dit jaar elf nieuwe katholieken verwelkomen en deze maand start een nieuwe cursus met eenzelfde aantal geloofsleerlingen. Vele kinderen ontvingen het Doopsel, de Eerste Heilige Communie en het sacrament van het Vormsel. Met velen komen we iedere zondag samen in onze kerken. God blijft ons uitnodigen, ook al is het leven weerbarstig! Hij blijft ons uitnodigen om als leerlingen van Jezus op Hem te vertrouwen, ons leven naar Hem te richten en aan Hem toe te vertrouwen. En vanuit dat vertrouwen ons in te zetten voor de wereld, voor vrede en gerechtigheid, en om te zien naar elkaar en onze naaste.

Mogen we ons als parochianen verbonden weten met elkaar, met alle gelovigen van de wereldkerk in de viering van Allerheiligen en de gedachtenis van Allerzielen, met de kwetsbare mensen van deze wereld in het bijzonder op de Dag van de Armen en met de gelovigen uit ons bisdom bij de diocesane dag in Delft op 18 oktober. Mogen we ons bovenal verbonden weten met Jezus, de Mensenzoon, gekomen om ons te helen, perspectief te bieden als het leven ons minder toelacht, ons te bemoedigen en te leiden op onze pelgrimstocht door het leven. Mogen we ons hart met de adventstijd aanstaande opnieuw voor Hem openen, ons opnieuw voorbereiden op zijn komst in het vaste vertrouwen dat Hij Immanuël is: God met ons.

Diaken Henk van Zoelen

← Terug naar nieuws