Onze kerken · Den Haag

Onbevlekt Hart van Maria (Marlot)

AdresBloklandenplein 15, Den Haag
GeloofsgemeenschapH. Driekoningen
Route & kaart

De Marlotkerk is een kleine, intieme geloofsplek aan het verstilde Bloklandenplein, en juist die kleinschaligheid maakt haar bijzonder. Hier kent men elkaar, hier voel je je snel thuis. De gemeenschap rond deze kerk hoort bij de geloofsgemeenschap H. Driekoningen en wil een met God verbonden, pelgrimerende gemeenschap zijn die mensen begeleidt op hun zoektocht naar God. Spiritualiteit, solidariteit en soberheid staan centraal, met saamhorigheid, betrokkenheid en wederzijds respect als dragende waarden. Er is bijzondere aandacht voor gezinnen met opgroeiende kinderen, zodat het geloof ook aan een nieuwe generatie wordt doorgegeven.

Het hart van het samenzijn vormen de vieringen, waar de gemeenschap samenkomt rond Woord en Eucharistie, om te bidden, te zingen en stil te worden. Daarnaast staat de kerk open voor persoonlijk gebed en bezinning. De Marlotkerk is van oudsher geliefd als doop-, trouw- en rouwkerk: hier worden kinderen gedoopt, beginnen jonge mensen aan een nieuw leven en worden dierbaren in vertrouwen uitgeleide gedaan. Het zijn de grote en kleine momenten van het leven die hier een plek krijgen.

Rondom de vieringen leeft de gemeenschap volop, met koren die de liturgie dragen en werkgroepen waarin vrijwilligers zich met hart en ziel inzetten. Ook het jaarlijkse Liduina zomerfeest brengt mensen samen in ontmoeting en gezelligheid. Iedereen is van harte welkom: of u nu vertrouwd bent met de kerk of voor het eerst binnenstapt, nieuwsgierig of zoekend. U hoeft niets mee te nemen en niets te kennen; een open hart is genoeg.

Vieringen in deze kerk

Zaterdag 27 juni

Zondag 28 juni

Dinsdag 30 juni

Zaterdag 4 juli

Zondag 5 juli

Dinsdag 7 juli

Open voor gebed

Donderdag 25 juni

Vrijdag 26 juni

Zaterdag 27 juni

Zondag 28 juni

Maandag 29 juni

Dinsdag 30 juni

Woensdag 1 juli

Koren, werkgroepen & meer

Deze kerk hoort bij geloofsgemeenschap H. Driekoningen.

Over het kerkgebouw & de geschiedenis

De geloofsgemeenschap H. Driekoningen beschikt over twee kerkgebouwen: de Sint-Paschalis Baylon en de Onbevlekt Hart van Maria (Marlot kerk). Ook vinden er nog Eucharistievieringen plaats in de O.L. Vrouw van Goede Raad die is overgedragen aan de Engelstalige katholieke kerk. De Onbevlekt Hart van Maria ligt aan het Bloklandenplein in Marlot.

Bloklandenplein 15 (Google Maps)

De kerk

Onbevlekt Hart van Maria kerk (Marlot kerk)

De Onbevlekt Hart van Mariakerk, ook wel bekend als de Marlotkerk is een rooms-katholieke kerkgebouw aan het Bloklandenplein in Den Haag.

De kerk staat in de villawijk Marlot en werd in 1947 gebouwd. Hij is gewijd aan het Onbevlekt Hart van Maria. Architect Nicolaas Molenaar jr. ontwierp een kleine zaalkerk in traditionalistische stijl. De stenen waren afkomstig uit de verwoeste gebouwen van de nabijgelegen wijk Bezuidenhout, die in maart 1945 tijdens een Brits bombardement grotendeels werd verwoest.

Het op het terrein gelegen trafohuis, die in stijl is aangepast naar de kerk, is erkend als gemeentelijk monument.

Geschiedenis

Heel de zo sierlijke wijk Marlot in het stadsdeel Haagse Hout is ‘beschermd stadsgezicht’ en daar is dan ook alle reden toe. Het is qua bouwstijl een esthetische eenheid, een van de meest homogene voorbeelden van de Nieuwe Haagse School en daardoor een kleine Haagse oase tegen de grens van Wassenaar aan. Wie vanaf de Bezuidenhoutseweg de wijk ingaat via de Hofzichtlaan, komt als vanzelf – via een open stuk land en een prachtige vijver aan de linkerzijde – uit op het Bloklandenplein. Op dit wat verstilde plein staat centraal de ‘Marlotkerk’.

Regelmatig luidt het klokje van de Marlotkerk wanneer er twee jonge mensen aan een nieuw leven beginnen. De kerk van Marlot is geliefd bij jonge mensen uit Den Haag en omgeving die gaan trouwen, maar het is ook de kerk waar ieder jaar heel veel kinderen worden gedoopt en van waaruit nogal wat mensen worden begeleid naar hun laatste rustplaats. Begrijpelijk, het is een intieme kerkgelegenheid, met 180 plaatsen niet te groot, prachtig gelegen en – in het jaar 2006 – prachtig gerestaureerd.

De kerk van Marlot werd op 24 augustus 1947 ingewijd door Mgr. J.P.Huibers, de toenmalige bisschop van Haarlem waaronder Den Haag toen nog viel. Daaraan waren al een paar bewogen jaren voorafgegaan. Want de katholieke bewoners van Marlot, die oorspronkelijk behoorden bij de kerk van Onze Lieve Vrouw van Goede Raad aan de Bezuidenhoutseweg, kregen – vanwege het regelmatige luchtalarm in de oorlogsjaren – steeds meer moeite om het steeds riskanter wordende traject naar hun parochiekerk af te leggen. Men zocht voor de zondagse Eucharistieviering – in ieder geval gedurende de oorlogsjaren – naar een kerkruimte in de buurt, minder gevaarlijk om er naar toe te gaan. Aanvankelijk werd hiervoor een oplossing gevonden doordat de eigenaar van de theeschenkerij ‘De Hoogwerf’ op zon- en feestdagen zijn stalkamer in de ochtenduren ter beschikking stelde. Toen echter ook ‘De Hoogwerf’ door de Duitse bezetter werd gevorderd, vond men op verschillende andere plekken een tijdelijke oplossing. In de zomer kon er worden gekerkt in de stal van de boerderij ‘Welgelegen’ van de dames Duijndam aan de Zijdeweg 56 en vanaf 11 oktober 1944 werden de zondagsvieringen voornamelijk gehouden in het huis van de familie Beers aan de Zijdeweg 4. Vanuit het Bezuidenhout kwam dan een kapelaan om in de viering voor te gaan.

Direct na de oorlog werd er toch al snel het besluit genomen om een meer definitieve kerk te bouwen in Marlot zelf. Een voorlopig kerkbestuur werd samengesteld en architect Nico Molenaar jr. – die ook de Theresiakerk had gebouwd aan de Apeldoornselaan – werd gevraagd om de eerste voorlopige schetsen voor een kerk te maken en op 7 april 1947 werd de eerste steen gelegd van wat nu de huidige kerk is, toegewijd aan het Onbevlekt Hart van Maria, een titel die de H. Maagd Maria zichzelf in 1917 gegeven had bij haar verschijningen aan drie herderskinderen in het Portugese Fatima. De eerste schetsen werden verder uitgewerkt en de kerk zelf werd in de loop van het jaar 1947 gebouwd uit afgebikte stenen, die afkomstig waren uit het puin van het gebombardeerde Bezuidenhout.

In het jaar 2007 – toen alle parochies van het stadsdeel Haagse Hout werden opgeheven om te worden opgenomen in de nieuwe parochie van de H. Driekoningen – werd duidelijk, dat een blijvende toekomst van de Marlotkerk als bijkerk van de nieuwe parochie was gegarandeerd, juist door haar populariteit als doop- trouw- en rouwkerk. Vanuit dat vertrouwen was al in het jaar 2006 besloten tot een grondige restauratie en een aanpassing van het interieur: het was duidelijk geworden dat – ondanks zoveel kerksluitingen in het Haagse – de kerk van het Marlot kon overleven, juist door zijn kleinheid, sfeer en intimiteit.

Foto impressie

Helaas zijn er geen foto’s van de Marlot kerk. Een van de parochiefotograven maakt binnenkort een fotoreportage van de Marlot kerk.